← Back to front page

Toimiiko meidän saitti kännykässä?

Kännykät ja muut mobiililaitteet ovat jo nousseet globaalisti merkittävimmäksi päätelaiteryhmäksi puhtaasti lukumäärällisesti tarkasteltaessa. Sosiaalisen median puolella esim. Facebookin 750 miljoonasta käyttäjästä 250 miljoonaa käyttää palvelua mobiilisti ja ko. käyttäjät ovat myös tuplasti muita käyttäjiä aktiivisempia. Twitterin mobiilikäyttö kasvoi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana yli 150 prosenttia ja kasvu on kiihtynyt rajusti (tammikuun 2010 ja 2011 välillä  kasvu oli 182 prosenttia) – yli puolet tweeteistä tulee jo mobiilipäätelaitteelta.

Osaltaan kehitystä ajavat myös sovellusmarkkinoiden kehittyminen, puhelinten hintakehitys ja jopa pilvipalveluiden käytön yleistyminen.

Kuluttajakäyttäytymisen puolella medioiden yhtäaikainen kuluttaminen ja esim. siirtymät päätelaitteelta toiselle ovat meille kaikille tuttua arkipäivää, mutta eivät yleensä muistu mieleen palveluita suunniteltaessa.

Tässä valossa onkin ilahduttavaa huomata, että otsikon kysymys tulee yhä useammin vastaan pohdittaessa yritysten verkkopalveluiden kehitystarpeita. Vastaus puolestaan on vähemmän ilahduttava – yleensä jotain ”jotenkuten” ja ”ihan ok” välimaastosta mikä tosin joskus riittää päättämään keskustelun tyytyväiseen hyminään. Asiantuntijanäkökulmasta toivoisi, että vastaus olisikin hieman toisenlainen – olisi syytä pohtia miten verkkopalvelun tulisi toimia mobiilissa.

Onko tarve todellinen?

Ambientia seuraa aktiivisesti mobiilikäytön lisääntymistä asiakkaidemme palveluissa. Luonnollisesti erot ovat suuria ja esim.  mediasaiteissa mobiilikäyttäjien osuus voi olla jo huomattavakin, mutta keskimäärin se osuu jonnekin 3-5%:in välille. Merkittävää onkin tässä kohtaa onkin kasvuvauhti. Tyypilliset kasvuluvut mitataan useissa sadoissa prosenteissa. Lisäksi verkkokauppojen puolella myös ostotapahtumia on alkanut tippua mobiilipäätelaitteiden kautta. Verkkopalveluiden toimivuudesta kannattaa siis kantaa huolta käytännössä toimialasta riippumatta.

Yleisimmät päätelaitteet vaihtelevat luonnollisesti saittikohtaisesti, mutta yleisimmin vastassa ovat iPad, iPhone, Android sekä tasasisesti suosiota menettävä Symbian. Jatkoa ajatellen on mielenkiintoista nähdä miten Windowsin osuus kehittyy erityisesti tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä uusien laitejulkistusten myötä.

Mitä meidän pitäisi tehdä?

Kuten sanottu – tämä on se yhtälön mielenkiintoisin osa. Reagointitapoja on lukuisia:

  • Ei tehdä mitään ja olettaa kännykkäselainten kehittyvän (tai olettaa niiden jo olevan sillä tasolla että toimivuus riittää)
  • Rakennetaan erillinen mobiilipalvelu
  • Valitaan keskeiset päätelaitteet, tunnistetaan niitä käyttävät ja tarjotaan palvelusta kullekin optimoitu versio
  • Suunnitellaan verkkopalvelu älykkäästi esim. responsive design tai progressive enhancement -hengessä
  • Rakennetaan sovellus iPhonelle ja Androidille
  • Nojataan HTML5:een

Mikä näistä sitten on oikea?

Käytännössä olennaisempaa on aivan ensimmäiseksi omaksua oikea ajattelutapa. Ei ajatellakaan asiaa puhtaan teknisenä suorituksena vaan ymmärtää kyse on käyttäjälähtöisyydestä. Ymmärretään siis huomioida eri käyttötilanteet ja -tarpeet niin sisällön, toiminnallisuuden, käyttöliittymän kuin teknisen toteutuksenkin puolella. Tämän saavuttaminen vaatii palvelumuotoilullista suunnittelua sekä toteutuksen puolella totutusta poikkeavia ratkaisuja.

Tämä kirjoitus toimii alkusysäyksenä pienimuotoiselle blogiartikkelisarjalle, jossa käsitellään mobiiliteemaa eri näkökulmista. Ratkaisumalleja käsittelevä osa julkaistaan 16.9.

 

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.