← Back to front page

Ratkaisumalleja mobiiliin: Rentoudu!

Ensimmäinen sääntö verkkopalveluiden suunnittelemisessa eri päätelaitteille on: rentoudu!

Luovu ajatuksesta että verkkopalvelu näyttäisi samalta kaikissa päätelaitteissa ja selaimissa. Pikselintarkka vastaavuus ei ole tavoiteltava. Kuten edellisessä kirjoituksessa todettiin on suunnittelussa syytä nojautua käyttäjien tarpeisiin.

Useat toimijat ovat omaksuneet suunnittelua varten “mobile first” –filosofian jossa suunnittelu aloitetaan yksinkertaisimmasta (ei välttämättä mobiilista) päätelaitteesta. Käytännössä tama johtaa tarpeeseen pohtia palvelun sisältöelementtejä: otsikoita, ingressejä, kuvia, linkkejä, käyttöliittymää uudessa valossa: mikä on olennaista?

Yksi keskeinen asia useiden päätelaitteiden ja käyttötapausten huomioimisessa on ns. media queryjen käyttö. Käytännössä tämä tarkoitta sitä että palvelu pyrkii tunnistamaan käyttäjän päätelaitteen ja optimoi näkymiä sen perusteella. Tästä päästäänkin yhteen keskeisimmistä ongelmista: Määrätty päätelaite sinänsä ei tarkoita että käyttäjä hakisi tiettyä sisältöä, käyttäisi palvelua tietyssä ympäristössä/tilanteessa tai haluaisi “optimoidun” kokemuksen.

Kaikki ovat varmasti törmänneet tilanteeseen jossa haetun artikkelin löydyttyä Googlesta emme enää pääsekään haluamallemme sivulle vaan verkkopalvelu ohjaa meidät “optimoidulle” mobiilisaitille josta artikkelia ei sitten helposti löydykään tai ole edes tarjolla. Pahimmassa tapauksessa ohjaus tehdään pakottamalla käyttäjältä kysymättä. Riippumatta versiosta aina onkin tarjottava mahdollisuus selata täyttä versiota.

Suunnittelukoulukuntia on kolme:

  1. Suunnitellaan palvelu teknisesti niin että se skaalautuu automaattisesti (esim. näytön koon mukaisesti) – eli käytännössä ei aktiivisesti tunnisteta/eroteta päätelaitteita
  2. Hyödynnetään aktiivista päätelaitteiden ja näyttökokojen tunnistusta ja suunnitellaan erilaisia versioita kohderyhmän tärkeimmille päätelaitteille (esim. oma mobiiliversio)
  3. Tehdään molemmat edellä mainitut eli suunnitellaan käyttäen älykkäitä teknologioita ja toisaalta hyödynnetään myös päätelaitteiden tunnistamista

Se mikä tapa kannattaa valita voi määrittyä esim. palvelun konseptin tai vaikkapa budjetin perusteella. Esimerkiksi hyvin yksinkertaisia tietosisällöltään rajattuja palveluita ei välttämättä kannata sen kummemmin versioida.

Olennaisia asioita jotka kannattaa muistaa:

  • Näytön koko ja selaimen suorituskyky eivät aina kulje käsi kädessä
  • Näytön koon lisäksi käyttöön vaikuttavaa myös käyttöliittymä (esim. kosketusnäyttö),
  • Flash ei edelleenkään toimi hyvin monessa päätelaitteissa
  • Latausnopeudella on edelleen valtava merkitys. Latausnopeus ei myöskään aina ole sidottu vain palvelun raskauteen vaan myös sivupohjatekniikkaan
  • Hakukoneet tulee huomioida myös mobiilissa

Seuraavassa osassa pureudumme syvällisemmin eri ratkaisumalleihin esimerkkien avulla.

 

Jaakko Kankaanpää has been working at Ambientia since 1997 and is also a member of the board. He currently focuses on conveying the latest digital business trends to clients and colleagues.

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.