← Back to front page

APKlainen maailmalla

henna_kauttoOlen usein vitsaillut siitä, että en koskaan poistu toimistolta. Työnkuvaani ei liity asiakaskäyntejä, joten työpäivän viettäminen toimiston ulkopuolella on harvinaista. Ennen kuin kerron, miten tällainen erikoisuus pääsi sattumaan, kerron hieman itsestäni.

Työskentelen Ambientian Asiakaspalvelukeskuksessa eli apk:ssa. Tulin tänne työharjoitteluun keväällä 2007 ja samana syksynä minut vakinaistettiin. Työtehtäviini kuuuluu erilaiset verkkopalveluiden ylläpitotyöt. Tykkään tehdä erilaisia asioita ja työnnän nenäni sellaisiinkin paikkoihin, jonne se ei kuuluisi. Se ei aina ole viisasta, mutta joskus saattaa oppia mielenkiintoisia asioita. Pidän työstäni erityisesti, koska jokainen päivä on erilainen ja seuraavan päivän kulkua ei voi täysin ennustaa.

Mutta palataan tuohon alkusyksyn aurinkoiseen päivään, jolloin pääsin irti toimiston kahleista. Juttu lähti siitä, että esimieheni Laura ilmoitti minut Vuoden Service Desk 2011 -Asiantuntijakilpailuun, jonka HDI Nordic Oy järjesti tänä vuonna toista kertaa.

Kilpailussa arvioitiin seuraavia asioita:

Miten asiantuntija kohtaa asiakkaansa?
– Kuuleeko, kuunteleeko ja tunteeko?
– Miten hän toimii erilaisissa asiakastilanteissa?
– Haluaako hän haasteita?
– Miten oma-aloitteisuus, osallistuvuus, innokkuus ja positiivisuus hänestä näkyy?
– Miten hän tukee kollegojaan tiukoissa paikoissa?
– Onko hän muiden arvostusta nauttiva?
– Kehittääkö hän aktiivisesti omaa osaamistaan?

Aluksi en oikein ymmärtänyt, mikä kilpailu on kyseessä, mutta Laura keräsi ja kirjasi perustelut, jonka jälkeen hän lähetti ne arvioijaraadille. En uskonut voitonmahdollisuuksiini ja ajattelin, että Laura on vielä lomatunnelmissa, koska hän lupasi 10 kerran ratsastuskortin, jos pääsen finaaliin asti.

Olin itse vielä kesälomalla, kun Laura soitti aamutuimaan ja ilmoitti, että olin päässyt finaaliin. Seuraavaksi minusta ja työskentelystäni tulisi kerätä erilaisia tietoja. Laura näki kovasti vaivaa tietoa kerätessään, vielä kiitos hänelle. Jäimme odottamaan kilpailun  lopullisia tuloksia.

Satuin itse vastaamaan puhelimeen, kun kilpailun pääarvioija Timo Keinänen HDI Nordic Oy:stä soitti ja ilmoitti voitostani. Olin puulla päähän lyöty, enkä edelleenkään ymmärtänyt, että olin tosiaan voittanut. Timo käski raivata kalenterista tilaa, jotta pääsisin osallistumaan 7.9. Helsingissä pidettävään Yhteys 2011 -konferenssiin. Konferenssissa kerääntyvät henkilöt, jotka työskentelevät asiakaspalvelutyössä.

Konferenssipäivä koitti ja pääsin turvallisesti ja ajoissa oikeaan osoitteeseen. Yhteys-päivien teemana oli muutos. Oli hienoa päästä keskustelemaan samalla alalla työskentelevien ihmisten kanssa. Esitysten jälkeen alkoi iltajuhla, jossa jaettiin palkinnot. Työtoverini olivat tulleet paikalle kannustamaan, mikä merkitsi minulle paljon. Kun oli vuoroni hakea palkintoa, olin niin jännittynyt, että tärisin. Onneksi pysyin tajuissani ja onnistuin pienen kiitos-puheenkin pitämään.

Tällainen arjesta poikkeava päivä oli mahtava kokea. Siitä sai uutta virtaa syksyn haasteisiin. Nähtäväksi jää, koska tämä apklainen lähtee seuraavan kerran maailmalle.

One Response to “APKlainen maailmalla”

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.