← Back to front page

Ambientia osallistui Akateemiseen MM-kyykkään!

Päivämäärä 11.2.2012 tullaan muistamaan Ambientialla vielä vuosikausia. Tuona lumisena ja kylmänä lauantaina Ambientian DigiCowboyt osallistuivat historiansa ensimmäisiin Tampereen Teknillisellä Yliopistolla järjestettäviin Akateemisen Kyykän MM-kilpailuihin ja tulos oli odotettu: kunniaa, mainetta ja paljon puhetta kilpailijoiden keskuudessa! Varsinainen menestys jäi kuitenkin vielä odottamaan toiseen kertaan.

Mahdollisuus näkyä yli 4000 opiskelijan tapahtumassa, sekä tietenkin aiheuttaa hämmennystä itse firmakyykkäsarjan sisällä, toimivat eittämättä Ambientian joukkueen motivaattorina ja tavoitteena, kun osallistumista kyseiseen legendaariseen talvitapahtumaan harkittiin. Näissä tavoitteissa loistavasti onnistuimmekin, kiitos joukkueen mahtavien musiikkivalintojen, otteluvarustuksen sekä edustavan sukupuolijakauman. Lisäksi Kyykkäpelaamisen mantra kuvastaa yhdessä tekemistä ja positiivisia arvoja, kuten pelin sääntöjä lainatessa voi huomata:

“Sen tähden olkoon käyttäytymisemme pelimme pontevuuden mukaista. Me ymmärrämme voittajan ilot, hävinneen surut ja hutikan harmit. Emme häiritse lyöntiinsä keskittyvää kilpailijaa kohtuuttomasti, kiitämme vastustajia ja lahjomme tuomaria. Iloitsemme ja nautimme jälkipeluusta.”

Ketkä sitten olivat mukana Ambientia’s DigiCowboys 2012 -edustusjoukkueessa?

Matias “Sheriffi” Mäkinen
Jussi “DigiCowboy” Haaja
Minna “CowGirl” Merisaari
Anna “Pyssysankari” Piispa
Jaakko “Kaupparatsu” Kankaanpää
Mika “Mestariampuja” Mäkelä (1. varasija)

Flunssa-aalto oli kaataa joukkueen haaveet ennenkuin ensimmäistäkään karttua oli heitetty, mutta päättäväinen joukkeemme marssi kuin marssikin avauspeleihin täynnä uskoa, toivoa ja tietämättömyyttä! Virtuaalihenkseleiden paukuttelu loppui kuitenkin lyhyeen, kun vanha maailmanmestari TEK:n Wanhat -joukkue toivotti Ambientian DigiCowboyt tervetulleiksi pelikentälle. TEK:läisten ilme oli lievästi sanottuna hieman hämmentynyt, kun ennen pelin alkua tuomari joutui selittämään joukkueemme kolmelle ensikertalaiselle pelin juonen ja säännöt. Tästä oli hyvä aloittaa..

Tiukkaakin tiukempi ensimmäinen peli päättyi kaikkien yllätykseksi vanhojen maailmanmestareiden murskavoittoon, mutta tämähän ei Ambientialaisia lannistanut vaan ensikertalaiset saivat malliesimerkin miten peliä pelataan, kuinka tuomaria juotetaan ja millä biisillä vastustajan plasmat saadaan sekaisin… muhimassa oli siis jättiyllätys!

Päivän kolmannessa pelissä jymy-yllätys ei voinut enää odottaa. Herrasmiehet Bronto Skyliftin edustusjoukkueessa olivat aivan yhtä hämillään, kuin suurin osa Ambientian DigiCowboysta, kun ensimmäinen pääty päättyi melkein tasan! Toista päätyä pelatessamme neitostemme Minnan ja Annan kylmäpäinen, jopa teekkarimaisen analyyttinen, suoritus tuotti tulosta heitto toisensa jälkeen eikä Hauki -huudoista huolimatta kartut eksyneet kyykistä ohitse, ei sitten millään. Viimeisellä vuorolla Bronton kavereilla oli neljän kyykän taka-ajoasema, mutta karttu toisensa jälkeen nämä painuivat sektorista pihalle ja kyykät senkuin törröttivät itsepäisesti kentällä. Positiivinen tsemppaus, “hyvä” musiikki ja kauniit vastapelaajat olivat musertaneet Bronton Herrasmiesten heittovireen aivan totaalisesti. Vastaavaa jäätymistä ei ole nähty sitten Suomi-Kanada -puolivärierien. Näin oli syntynyt vuoden 2012 ihme ja ensikertalaisjoukkue Ambientia oli ottanut historiansa ensimmäisen Akateemisen MM-Kyykän pelivoiton!

Koko päivän kestäneet hienot pelit, maukkaat sapuskat, monipuoliset kylmät ja kuumat juomat sekä hyvä meininki oli Ambientian kyykkäjoukkueen mieleen, vaikkakin osa edustusjoukkueista illan lähestyessä tahtoivatkin mennä hieman epäkuntoon. Erityismaininnan voi antaa ABB:n 1. joukkueelle, joilla logiikkapiireissä oli havaittavissa selkeitä voiteluaineiden liikakäytöstä johtuvia ongelmia. Sellaista se huipputasolla urheilu joskus on!

Ilta päättyi vilkkaisiin keskusteluihin Teekkarisaunalla, jossa ruoka ja -juomatarjoilu miellytti kylmän koittamia pelaajia. Tässä vaiheessa Ambientian edustusjoukkue kiitti tapahtuman järjestäjiä sekä kanssakilpailijoita ja poistui onnellisena voitostaan kohti uusia seikkailuja.

Mitä tulevan pitää? Nyt kun kunniaa ja mainetta on firmasarjassa niitetty, on enemmän kuin todennäköistä että ensi vuonna Ambientia tulee entistäkin kovemmalla joukkueella näyttämään, mitä todellinen digiosaaminen on! Toinen voitto siis kiiltelee jo joukkueen silmissä!

Kuka sitten todellisuudessa voitti nämä karkelot? Huhujen mukaan voittajaksi tänä vuonna selvitytyi TTS:n edustusjoukkue. Onnea heille! Mutta varoituksen sana, ensivuonna tavataan! Lopuksi haluaisin kiittää upeata joukkuettamme huippupeleistä sekä tietenkin hienoista järjestelyistä Tampereen teekkarien excursio- ja automaatioklubia.

Itse pelit, pisteet joukkueen miinuksia:

1. peli Ambientia vs. TEK Wanhat 69 – 40
2. peli Ambientia vs. Cybercom2 56 – 48
3. peli Ambientia vs.  Bronto 58 – 66
4. peli Ambientia vs. ABB Vaasa 1 64 – 53

3 Responses to “Ambientia osallistui Akateemiseen MM-kyykkään!”

  1. Henri Sora

    Hienosti kirjoitettu, Matias! Tuota oli hauska lukea. Uskoisin myös, että varsinaisella pelipaikalla oli jännää. Pystyisitkä järjestämään seuraavaan livenä tapahtuvaan Awareness Dayn treenit, jotta joukkue olisi iskussa seuraavalla kerralla?

  2. Matias Mäkinen

    Henri, eiköhän Kyykkäpelit saada aikaiseksi tavalla tai toisella. Parhaimmillaanhan tämä peli on kevätlumilla lämpimien juomien ja hyvän seuran kanssa. Palataan asiaan kun seuraava Awareness Day koittaa!

  3. Henri Sora

    Kiitoksia! Otan tuon lupauksena. Aikahan on jo kalenterissasi. 🙂

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.