← Back to front page

Loppu etu-alasivu -suunnittelulle! Ota askel kohti käyttäjäpolkuja

Verkkopalvelua suunniteltaessa jää helposti jumiin siihen, miltä palvelun etusivu ja sen alasivut näyttävät. Onko etusivulla tarpeeksi banneripaikkoja, millainen navigaatio palveluun muodostetaan? Pohditaan kuvapaikkaa heti palvelun etusivulle ja pyöritellään ajatuksia siitä, miten uutiset nostetaan. Kaikki edellä mainitut asiat ovat toki tärkeitä yksityiskohtia, mutta käyttäjälle melko merkityksettömiä ja lähinnä pieniä detaljeja osana kokonaisuutta.

Tartutaan siis tähän perinteikkääseen etu-alasivu jumahdukseen lähestymällä verkkopalvelun suunnittelua käyttäjien ja käyttäjäpolkujen kautta.

Lentokenttä käyttöliittymänä yhtä flowta

Lähestytään aihetta lentokentän kautta: kuvitellaan lentokenttä yhdeksi isoksi käyttöliittymäksi. Nyt saadaan mielenkiintoinen lähestymistapa verkkopalvelun suunnittelulle.

Nopeasti ajatellen voisi päätellä kentän pääsisäänkäynnin näyttelevän tärkeää sisäänkäyntikanavaa. Syvempään tarkastellessa muistuu mieleen, että jostainhan ne lennot myös tulevat ja osa saapuu kentälle myös jatkolentoyhteyksien kautta. Näille jatkolennoille pääsisäänkäynteinä toimivat lentokenttäbussit, tuubit ja erilaiset opasteet.

Palataan vielä kentän pääsisäänkäynnin kautta tulijoihin. Heitäkin on monenlaisia: autolla, bussilla ja junalla saapuvia. Työmatkalaisia ja lomalentoa odottavia. Jokaisella omanlaisensa motiivit. Mutta moniko heistä muistaa jälkikäteen millainen tämä sisäänkäynti kentälle tullessa oli? Mielessä on jo ennen varsinaista asemaa moni muu asia. Missä ovat liput? Olenko ajoissa ja missä on minun lentoyhtiöni chek-in? Lentokentän sisäänkäynti on heille reitillään pelkkä ovi, jota harva edes huomaa – ellei se sitten ole rikki. Oleellista on itse kokemus parkkipaikalta koneeseen! Ja jos tarkkoja ollaan, polku alkaa jo ennen lentokenttää matkavarauksesta ja oniline-checkinistä.

Lentokenttä on hyvä vertauskuva verkkopalvelulle. Verkkopalveluun saavutaan milloin mistäkin ja mitä erilaisimmilla laitteilla ja yhteysnopeuksilla. Saapujien motiivit, taustat ja mielialat myös vaihtelevat. Saapumissuuntia on useita – hakukoneet, erilaiset linkkijaot, feedit tai vaikkapa palvelun 404-sivu. Käyttäjää ei voi käskeä saapumaan palveluun juuri sen meidän suunnittelemamme etusivun kautta. Ja vaikka käyttäjä etusivun kautta saapuisikin, pohtii hän jo saapuessaan omia tarpeitaan ja tavoitteitaan ja näkee palvelun näiden omien motiiviensa kautta.

Ihminen voi vastaanottaa kerralla rajallisen määrän informaatiota. Hyvä esimerkki tästä on tämä YouTube-helmi:  http://youtu.be/Ahg6qcgoay4

Tunne osana kokemusta

Emme aina ole vastaanottavalla mielellä liikenteessä. Niin verkkopalveluun kuin lentokentällekin saapuja saattaa olla myöhässä ja kovan paineen alla. Stressi ja huoli painaa. Ehdinkö lennolleni, mitä jos myöhästyn? Verkkopalveluun saapuessa käyttäjä kokee samanlaisia tunteita. Kiire, huono nettiyhteys ja toimimaton linkki voivat olla käyttäjälle varsin merkittävä vastoinkäyminen.

Olennainen esiin – ja nopeasti

Miten auttaa käyttäjää löytämään palvelusta hänelle tärkeä sisältö ja opastaa käyttäjää saavuttamaan tavoitteensa? On tunnettava palveluun saapuja ja osattava antaa hänelle heti kättelyssä oikea polun alku.

Itse ajattelen verkkopalvelua käyttäjäpolkuverkostona, josta jokaisen käyttäjän tulisi löytää oma polkunsa vaivattomasti riippumatta siitä, millä laitteella ja mihin käyttäjä saapuu. Polut risteävät ja samalla kokonaisuus hahmottuu. Pelkkä navigaatio, bannerit ja muut ohjaavat linkit eivät tee polkua: huomioida pitää paljon muutakin. Miten palvelemme käyttäjää vaikkapa tilanteessa, jossa hän poistuu palvelusta ja palaa sinne myöhemmin? Löytääkö hän edelleen jo aikaisemmin esimerkiksi ostoskoriinsa poimiman tuotteen?

Suunniteltaessa käyttäjän polkua tulisi siis pitkin matkaa pysähtyä ja pohtia, millaisiin kysymyksiin käyttäjä matkallaan törmää. Löytää ne kohdat, joissa hän tarvitsee eniten tukea matkallaan. Tukea tulee myös harmistunutta käyttäjää. Aina on pohdittava mikä saa käyttäjän saapumaan juuri tähän verkkopalveluun ja miten palvelu voisi parhaiten antaa vastinetta käynnille? Käyttäjälle jäävä kokemus on aina yhtä arvokas, oli hän jättämässä reklamaatiota tai tilaamassa tuotetta.

Kirjoitin aikaisemmin verkkopalvelun persoonien suunnittelusta (https://blog.ambientia.fi/2012/02/09/persoonasuunnittelulla-parasta-palvelua-juuri-minulle/). Se on hyvä lähestymistapa suunnittelussa tunnistaa käyttäjiä ja eläytyä heidän tavoitteisiinsa ja toiveisiinsa. Pelkkä persoonan kuvaus ei kuitenkaan riitä. On jaksettava viedä työ pidemmälle. Polkuja suunnittelemaan siis!

 

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.