← Back to front page

Social Intranet Camp 2013, päivä 1

Ambientia on rakentanut erilaisia intranet-ratkaisuja asiakkailleen lähes koko pitkän historiansa ajan. Viimeaikoina on lisääntynyt kovasti erilaisia vuorovaikutteisia ominaisuuksia sisältävien intranettien tekeminen. Yksi tällainen hyvä esimerkki on Finnairin uusi Intranet, jota on esitelty muun muassa Jira & Confluece Nordic -konferenssissa syksyllä 2012. Tuo esitys herätti mukavaa pöhinää muun muassa Twitterissä. Tämän projektin ja muutaman muunkin vastaavan innoittamana aloimme Ambientialla pohtia, pitäisikö meidän aktiivisemmin viedä eteenpäin ajatuksia ja ideoita, joita näissä toteutuksissa olemme käyttäneet.

Jaakko Kankaanpää ja Tuuli Aalto-Nyyssönen ryhmittlevät taululle ilmestyneitä ideoita.

Yhdessä myyntiryhmän kanssa pidetyssä kokouksessa palloteltiin ajatusta, että näitä näkemyksiä, joita meillä intraneteistä on, tulisi kehittää ja koostaa tiiviiseen ja ymmärrettävään muotoon, jolla ajatusta uudenlaisesta intranetistä voisi viedä eteenpäin. Totesimme, että tarvitsemme Sosiaalisen Intranetin konseptin, jonka avulla voimme välittää vuorovaikutteisen työtavan ilosanomaa ja mahdollisesti sen avulla myös avata keskustelua aiheesta laajemminkin.

Koska asiantuntijamme ovat varsin kiireisiä, aikaa tällaisen konseptin kehittämiselle on joskus hankalaa löytää. Se ei onnistu missään pikapalaverissa muiden palavereiden, asiakastapaamisten ja muiden töiden lomassa.  Olemme omassa tiimissämme käyttäneet muutaman kauempana sijaitsevan asiakkaan kanssa työtapaa, jossa sovimme asiakkaan kanssa tiiviit workshop-sessiot peräkkäisille päiville ja työskentelemme näiden päivien välilläkin hotellikuoleman välttääksemme tiiviisti ennen seuraavaa päivää, jolloin voimme asiakkaalle konkreettisesti esitellä edellisen päivän suunnitelmien etenemistä ja vielä viimeistellä asioita yhdessä. Tämä työtapa on osoittautunut erittäin tehokkaaksi ja mielekkääksi itsemme ja asiakkaidemme näkökulmasta, joten päätimme hyödyntää tällaista työtapaa myös sisäisesti, Ambientialla käytössä ollutta Shipit Day -työtapaa mukaillen. Päätimme siis koota parhaat intranet-asiantuntijamme yhteen ja sulkeutua kahdeksi päiväksi keskelle hämäläistä korpea, Renkoon.

Vartin ideointituokion aikana kokoon saatiin runsaasti ajatuksia siitä, mitä sosiaainen intranet pitää sisällään.

Tiistaiaamuna löysin itseni siis Rengosta yhdessä kahdeksan muun Ambientialaisen kanssa aamupalapöydästä. Ilmassa väreili innostusta ja pientä jännitystäkin siitä, saammeko oikeasti mitään konkreettista aikaan. Varsinkin konsulttiporukkamme lukumäärä osallistujajoukossamme oli sen verran suuri, että riski lipsahtamisesta ruotsalaisen keskustelukulttuurin puolelle tehokkaan suomalaisen puurtamiseen sijasta oli varsin ilmeinen. Aloitimme erinomaisella, Ainon valmistelemalla Sosiaalisen Intranetin alustuksella.  Jo esityksen aikana oli ilmiselvää, että nyt on syntymässä jotain hienoa. Aamupäivä lensi nopeasti eteenpäin ideoiden sinkoillessa ja PostIt-lappujen ilmeistyessä sarjatulella tauluille. Ne jopa alkoivat jäsentyä selkeiksi kokonaisuuksiksi, joita sitten jaoimme kahdelle eri ryhmälle eteenpäistyöstettäviksi. Jakauduimme kahteen ryhmään: toinen alkoi tehdä intranet-konseptin konkreettista ilmentymää eli suunnittelemaan demoa/mallia sosiaalisesta intranetistä toisen ryhmän keskittyessä erilaiseen tukimateriaaliin.

Kari Kinnunen esittelee valmistunutta myyntimateriaalia

Päiväämme rytmitti sopivalla sykkeellä puurtaminen itsenäisesti ja ryhmissä, ruokailutauot (ruoka oli erinomaista ja sitä oli riittävästi) ja koko porukan kesken pidetyt kommentointi- ja esittelytilaisuudet. Ennen kuin huomasimmekaan, päivä oli kääntynyt iltaan ja olimme saaneet aikaiseksi todella paljon laadukasta materiaalia niin demoa kuin tukimateriaaliakin varten.  Pienen pakollisen hengähdystauon tarjosi sauna, joka selkeytti ajatuksia sen verran, että iltapalan jälkeen porukkamme veri veti jälleen töihin kunnes noin puoli kahden aikaan yöllä huomasimme, että nyt olisi hyvä hetki lopettaa puurtaminen. Olimme niin pitkällä jo ensimmäisen päivän jälkeen, että tiesimme voivamme seuraavana päivänä lähteä hyvillä mielin takaisin arkisemman puurtamisen pariin.

2 Responses to “Social Intranet Camp 2013, päivä 1”

  1. Henri Sora

    Varsinkin konsulttiporukkamme lukumäärä osallistujajoukossamme oli sen verran suuri, että riski lipsahtamisesta ruotsalaisen keskustelukulttuurin puolelle tehokkaan suomalaisen puurtamiseen sijasta oli varsin ilmeinen.

    Juha, näppärästi sanailtu. 🙂 Lopputulokset näytävät hienoilta!

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.