← Back to front page

Matkalla kohti teollista internetiä

Historian havinaa
Aloittaessani työelämässä vuonna 1985 erään suomalaisen pörssiyhtiön merkittävässä tuotantolaitoksessa, koko rakennuksessa oli yksi telefax-laite johtajiston käytössä. Lankapuhelimet oli toki käytössä kaikilla. Muutamien päivien työmatkoilta palattua, oli pöydällä nippu soittopyyntöjä. Eipä ollut tarvetta edes akateemisesti väitellä, mikä olisi puhelimen paras käyttöjärjestelmä.

Lankapuhelin Etäpäätteillä hoidettiin toki tuotannonohjausjärjestelmää, josta sitten matriisitulostimet naksuttelivat näppärästi paperille työkortit tuotantoon.
Vuonna 1986 sain suostuteltua silloisen tehtaanjohtajan hankkimaan tehtaan ensimmäisen PC:n sillä ukaasilla, että ”se pitää sitten laittaa sellaiseen huoneeseen, että siihen on kaikilla pääsy.” Vielä 1990 myyntikonttorin muuton yhteydessä uuteen konttoriin vedettiin telexiä varten linjat.

Kuten kommunikaatioteknologia ja -laitteet ovat kehittyneet vuosien varrella, on nyt myös yritysten palveluiden toimittaminen muuttumassa ja julkisuudessa on alettu puhua Teollisesta Internetistä. Viime aikoina esimerkiksi Konecranes Oyj:n CEO Pekka Lundmark on liputtanut julkisuudessa suomalaisen teknologiateollisuuden kilpailukyvyn parantamiseksi internetin ja verkkopalveluiden hyödyntämistä.

Teollinen internet?
Mistä sitten teollisessa internetissä itse asiassa on kyse? Yksinkertaisesti sitä, että organisaatioiden liiketoimintaprosesseja viedään verkkopalveluihin, jolloin saavutetaan kilpailukykyä paremmalla ja erottuvalla palvelulla sekä tehokkuus kasvaa. Kun verkkopalvelut ovat integroitu organisaation taustajärjestelmiin, saavutetaan merkittäviä aikasäästöjä kun vältytään manuaalikäsittelyistä. Tuokin säästynyt aika voidaan käyttää sitten vaikka asiakasrajapinnassa. Sitähän se kilpailukyvyn ja tehokkuuden parantuminen on.

Varsin usein kuulee sanottavan, ettei meidän toimialalla tai ei meidän yrityksessä voida näin tehdä, ja mietitään ennen kaikkea syitä siihen, miksi ei. Jos sama energia käytettäisiin miettimiseen, kuinka me voisimme hyödyntää verkkopalveluita, saataisiin organisaatiolle suunnitelma ”Teollisen internetin” hyödyntämisestä.

Tulevaisuuden tohinaa?
Niin, onko teollinen internet tulevaisuuden tohinaa vai jo ihan tätä päivää? Pekka Lundmark on kertonut Konecranes Oyj:n koneiden ja laitteiden etävalvonnasta ja huoltotarpeiden seurannasta.

Uponor Suomi Oy tarjoaa pientalorakentajille sekä lvi-urakoitsijoille www.uponorkoti.fi-palvelun, jossa koko lvi-urakoinnin prosessi on viety sähköiseksi; palvelu, joka palvelee sekä pientalorakentajan että lvi-urakoitsijan tarpeet läpi koko liiketoimintaprosessin.

Pankki-, vakuutus- ja rahoitusmaailmahan on hyödyntänyt verkkopalveluita jo pitkään, mutta nyt myös ihan perinteinen teollisuuskin on liikkeellä. Nyt pitäisikin miettiä ja päättää, koska on oikea aika lähteä liikkeelle suunnittelussa. Erittäin todennäköistä on, että kilpailijat ovat jo liikkeellä.

2 Responses to “Matkalla kohti teollista internetiä”

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.