← Back to front page

Ajattele oikein eli siis eri tavalla

Kuluneen kuukauden aikana olen ehtinyt poiketa kaikissa tärkeissä paikoissa: Jyväskylässä, Frankfurtissa ja San Franciscossa.

Jyväskylän Nordic Business Forumi käynnisti mukavasti aivotoimintaa kesän jälkeen. Alf Rehnin innovaatipornoa kuunnellessa en voi kun yhtyä ajatukseen, että suuri osa innovaatiohumpasta on enemmän trendikästä mielikuvaa, kuin todellisia tuoreita kehityskelpoisia ajatuksia. Tässä tuli myös lisää vahvistusta itse bisneksessä tehdyille valinnoille sekä tavalle kehittää asioita.

Jo liiketoimintaa aloittessamme parikymmentä vuotta sitten halusimme olla haastajayritys, joka tekee asioita eri tavalla. Sittemmin olemme puhuneet sisäisen kommunikaation rakentamisesta eri tavalla intranetin osalta, teknologiatehokkuudesta sekä valtavirrasta poikkeavista avoimeen lähdekoodiin pohjautuvista sovelluksista, jotka tarjoavat kuitenkin konsernitason elinkaaren ja luotettavuuden.

“Valitse mitä teet ja keskity siihen” oli vahva ajatus seminaarissa. Välillä tuntuu, että keskitymme moneen asiaan, mutta siitä huolimatta olemme Ambientian strategiassa valinneet kaksi selkeää osaamisaluetta, jossa haluamme olla maailman huippua: Atlassianin ja Liferayn teknologiat ja tuotteet. Molemmat testattiin ja todettiin loistaviksi jo vuosia sitten. Valinnan jälkeen organisaatio aloitti tohinalla asian opiskelun, tarjoamisen ja asiasta kertomisen. Ensireaktiona oli  valtava sisäinen vastustus. “Ei me tällä voida tehdä, ei tätä voi kukaan oppia eikä tätä kukaan asiakas halua itselleen”.

fy13-award

Nyt muutaman vuoden ja lukuisien tarjouskilpailujen jälkeen voi todeta myös asiakkaiden valinneen oikeat tekniset ratkaisut. Suomi on jopa valtiona linjannut teknologisia ratkaisujaan samaan  suuntaan. Onneksi pitkä työ on näkynyt myös tunnustuksina kuten Atlassianin Platinum ja Enterprise Expert -osaamiskumppanuuksina sekä Liferayn Platinum Service Partner -kumppanuutena. Näitä voisi sanoa vain kivoiksi plakaateksi seinällä, mutta silloin kun ollaan oikeasti kymmenen joukossa Euroopassa tai maailmassa niin ollaan aidosti kovassa seurassa ja sarjassa. Tunnustukset myös tuntuvat hyviltä, kun niihin on aidosti panostettu paljon työtä ja vaivaa. Henkilöstö kokee ne myös selkeänä signaalina missä skenessä ollaan huipulla ja asiakkaat taas osaamisen mittarina.

Pari viikkoa sitten saimme Atlassianilta Think Different of The Year 2013 -palkinnon. Sitä olivat luovuttamassa Atlassianin perustajat Scott Farquhar ja Mike Cannon-Brooks, jotka hehkuttivat Ambientian kykyä ajatella eri tavalla kuin kilpailijat sekä myös toteuttaa ajatuksensa.

Itsetyytyväisyyteen kuulemma kompastuu helpommin kuin maton reunaan. Olen silti hetken onnellinen tästä platinaisesta hetkestä palkintojen keskellä ja kovasta työstä sen taustalla. Kiitos kuuluu tietysti loistavalle tiimillemme sekä mahtaville asiakkaille!

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.