← Back to front page

CMAD kokosi yhteen S(u)omen yhteisömanagereita

27.1.2014 järjestettiin Hämeenlinnassa HAMK:n tiloissa historian kolmas ja allekirjoittaneen ensimmäinen CMAD-päivä. Päivä on tarkoitettu kaikille nykyisille ja tuleville yhteisövastaaville. Päivän tavoitteena on edistää erilaisten sosiaalisen median verkostotoimijoiden kohtaamista ja tiedon jakamista. Näin siis sanotaan cmad.fi-sivuilla.

Mutta mitäs yhteisö manageri oikein tekee? Community Managerin rooliin kuuluu yrityksen / yhdistyksen verkkoyhteisöjen sisältöjen luominen, julkaiseminen ja levittäminen sekä keskustelu yhteisön jäsenten kanssa. Mukana oli myös jonkun verran yritysten sisäisiä yhteisömanagereita, jotka ovat keskeisessä roolissa omassa organisaatiossaan sosiaalisemman intranetin kehittämisessä. Ambientia on viime aikoina ollut aktiivisesti ajamassa sosiaalisen intranetin asiaa, ja siksi olimmekin tässä tapahtumassa pääsponsorina. Käytimme hienon ja kehutun puheenvuoron sosiaalisesta intranetistä Aino Heiskan toimesta. Jos mikään ei jäänyt kuulijoilla päähän Ambientiasta tai intraneteistä, niin toivottavasti ainakin pääviesti jäi: Ambientia (tähän sydän) Sosiaalinen intranet. Isona teemana itselleni jäi esityksestä mieleen se, että nyt ei puhuttu tekniikasta ja teknologioista, vaan sitä mitä sosiaalinen intranet tarkoittaa ja mitä sillä voidaan saavuttaa. Ja sillähän voidaan oikein tehtynä saavuttaa lisää ketteryyttä ja tehokkuutta parempaan viestimiseen ja kollaboraatioon.

Itselleni jäi myös mieleen pikavoitot. Monesti sähköisten palveluiden kehittämisessä puhutaan pitkän aikavälin ratkaisuista, joilla halutaan tehdä säästöjä tasaisesti vuosien mittaan ja pahimmillaan pähkäillään oman strategian kanssa niin pitkään, ettei hanketta saada kunnolla koskaan liikkeelle. Mutta toimivalla ja läpinäkyvällä intralla voi saada nopeasti näkyviä tuloksia aikaan, eli pikavoittoja, jotka oikeasti hyödyttävät päivittäisen työn helpottamisessa. Managerit saivat ehdotella twiiteillä omia pikavoittojaan ja käteen jäi ainakin: paremmat palaverikäytännöt, ryhmätyöskentely, kriisiviestintä, työkaverien kuvat, (jolloin kaveri tunnistetaan paremmin kohdatessa), yhteisötori palveluiden & osaamisen vaihtamiseen, kirpputori, lounaslista, sähköpostin väheneminen, hiljaisen tiedon esiin tuonti, päällekkäisen työn välttäminen ja toimiva henkilöhakemisto.

Itse käytän kyllä jonkin verran sosiaalista mediaa, mutta Twitter on jäänyt minulla vähemmälle käytölle. Toista se on yhteisömanagereilla, totisesti. Saitin www.toninummela.com/suomi-twitter/ mukaan #cmad oli päivän aktiivisin hashtag Suomessa. Itse kun tuijotin cmad.fi-sivujen reaaliaikaista twiittien seinää, ei perässä meinannut pysyä. Päivän noin kahdesta sadasta osallistujasta varmasti ainakin 80 % oli näpeissään joko läppäri, padi tai älypuhelin, joilla twiittejä lensi enemmän kuin Kanarialla lintuja. Pelkästään Ainon 30 min esityksen aikana laskin 142 twiittiiä plus ne, jotka tulivat esityksen päätyttyä. Maailma sähköistyy nopeaa kyytiä. Mutta eivät yhteisömanagereiden puheet jää vain someen soljumaan. Käytävillä oli kova pöhinä ja pulina taukojen aikaan. Ajatuksia ja kuulumisia vaihdettiin tiuhaan ja kuvia räpsittiin milloin missäkin. Päivän aikana sai kuulla monta mielenkiintoista esitystä somessa toimimisesta sekä erilaisista apuvälineistä somessa toimimiseen. Sanoisin että ihan toimivalta vaikuttava päivä tuo CMAD.

Leave a Reply

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.