← Back to front page

UX-löytöjä suunnittelijoilta

User experience-tiimimme seuraa jatkuvasti alan viimeisimpiä tuulahduksia. Tässä kolmen suunnittelijan vastaus kysymykseen, mikä juttu lähipäivien uutisvirrasta on jäänyt mieleen ja miksi aihe kiinnostaa.

 

http://www.mightymatcha.com

Miksiköhän maksujärjestelmien tarjoamat palvelut niin usein näyttävät 2000-luvun alun väkerryksiltä?

Tuuli Aalto-Nyyssönen“Suunnitellessamme konseptia yksinkertaisesti toimivaan, visuaaliseen ja tietysti ylivertaisesti ostamiseen ohjaavalle sivulle, törmäsin benchmarkatessa mighty matchan sivuille. Ihastuin huolelliseen toteutukseen, jossa tuote oli nostettu hyvin esiin. CSS ja JS -animaatiot toivat esiin täydellisesti sivuston zeniä. Informaatiota oli juuri sopivasti. Ohjaus ostotoimintoon on saanut oman erottuvan värinsä ja paketti pysyy kasassa sivun loppuun asti. Pieni nyanssi on vielä oivallettu pitkän single pagen loppuun – kun käyttäjä on scrollannut pohjalle, tärähtää osto-painike mukavasti ostamisesta muistuttaen. Huolellista ja mietittyä jälkeä!

Luonnollisesti oli pakko tilata yksi “super healthy green tea” itsellekin! Tämän hienon kokonaisuuden ainoa pieni notkahdus tapahtuukin valitettavasti ostopäätöksen jälkeen checkoutissa, jolloin visuaalinen kokonaisuus hajoaa harmaaseen lomakenäkymään. Muuten niin hienosti myös mobiilisti toimiva paketti lässähtää hieman. Harmittava miinus. Miksiköhän maksujärjestelmien tarjoamat palvelut niin usein näyttävät 2000-luvun alun väkerryksiltä? Fronttia heti kehiin PayPalit ja Shopifyt! Me Ambientialla voidaan vaikka auttaa :)”

– Tuuli Aalto-Nyyssönen, Concept designer

 

http://www.navdy.com

Esitä asiat videolla, videot kiinnostavat!

Jarkko Waari“Kun olin vaihdattamassa renkaita autooni, silmiini osui otsikko: Tällä 500 dollarin laitteella kehnompikin auto muuttuu hävittäjälentäjäksi. Kyseessä oli erillinen näyttölaite, mikä synkronoituu älypuhelimesi kanssa ja projisoi tuulilasiin kaikenlaista hyödyllistä ja vähän hyödyttömämpää. Tässä Navdyn videossa esitellään monimutkainen laite yksinkertaisesti ja hauskasti, tarttuen katselijan mahdollisiin ennakkoasenteisiin laitteesta: ‘varmaan tosi kallis’, ‘ei mun vanhaan autoon saa’, ‘ei voi olla turvallinen’.

Videoita näkee paljon erilaisten tuote-esittelyjen yhteydessä, mutta niitä voisi käyttää muuallakin, esim. ohjeiden yhteydessä, uuden työntekijän esittäytymisissä tai vaikka perinteisen kyselyn sijasta videopolleina. Hyvälaatuista videokuvaa kun saa kuvattua helposti vaikka omalla älypuhelimella. Esitä asiat videolla, videot kiinnostavat!”

– Jarkko Waari, AD

 

https://www.virginamerica.com

Yllättävän moni testikäyttäjistä piti vanhaa sivustoa parempana. Yksi perusteluista oli, että se vaikutti enemmän perinteiseltä nettisivustolta.

Mikko Suominen“Virgin America julkaisi uuden sivustonsa https://www.virginamerica.com/ joka on jotain aivan muuta mitä ollaan aiemmin totuttu näkemään lentoyhtiöiltä. Käyttöliittymäsuunnittelijan silmää hivelivät minimalistiset ja intuitiiviset valintakomponentit. Myös sivuston käyttämä kieli on kansantajuista. Kalenteri skaalautuu koko ruudun leveydelle ja muutenkin koko sivusto skaalautuu hienosti erikokoisille päätelaitteille.

Vaikka minulle, internetin ammattilaiselle, tuo sivusto oli käytettävyydeltään lähellä täydellistä, ei se ollutkaan sitä kaikille muille käyttäjille. Vähän sivuston julkaisun jälkeen törmäsin sen tiimoilta tehtyyn käyttäjätestiin, jossa uutta ja vanhaa Virgin American sivustoa on verrattu keskenään. Yllättävän moni testikäyttäjistä piti vanhaa sivustoa parempana. Yksi perusteluista oli, että se vaikutti enemmän perinteiseltä nettisivustolta.”

– Mikko Suominen, Interaction designer

3 Responses to “UX-löytöjä suunnittelijoilta”

  1. Miika Niemelä

    Avinorin beta-sivujen lähestymistapa on kanssa melko mielenkiintoinen. Kyseessä on siis Norjan lentoasemaorganisaatio (“Norjan Finavia”), joka vastaa Norjan lentoasemien toiminnasta. Sivuston käyttöliittymä on hyvin googlemainen, käyttöliittymä ohjaa käyttäjää hakukentän käyttöön eikä sivulla ole muuta navigaatiota. Haun kautta pääsee käsiksi koko sivuston sisältöön: lentoasematietoihin, lentotietoihin, ohjeistuksiin jne. Vaikka käyttäjät yleisesti kehuvat Googlen käyttöliittymää yksinkertaiseksi ja toimivaksi, vastaavaa käyttöliittymää ei ole juuri totuttu näkemään suurissa, informatiivisissa, verkkopalveluissa. Mielestäni hieno ja rohkea veto Avinorilta, sivut ovat muutenkin tyylikkäät ja selkeät. Kannattaa tutustua!

    Ja itse saitti: https://beta.avinor.no/en/

    Reply
  2. Mikko Suominen

    Kyllä Miika, tuo oli myös hieno löytö. On hienoa nähdä, kun yritykset uskaltavat tehdä vähän eri tavalla kuin on totuttu. Tärkeimpänä juttuna sekä Avinorissa, että Virgin Americassa on se, että kerralla esitetään vain pieni määrä informaatiota. Jos katsoo vaikkapa Finavian sivustoa, niin siellä on jo aika paljon enemmän kaikkea esillä yhdellä kertaa.

    Reply

Leave a Reply

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.