← Back to front page

Terveisiä Atlassian Summitista

San Jose Convention CenterViime viikolla, 10.-11.9.2014, Atlassian järjesti San Jose McEnery Convention Center:issä, USA:ssa vuotuisen Atlassian Summit -tapahtuman. Vuosi vuodelta kasvava tapahtuma keräsi tänä vuonna lähes 2000 osallistujaa kuuntelemaan ja keskustelemaan Atlassian-tuoteuutuuksista, asiakaskertomuksista ja tuotteiden käyttöä parantavista add-on -lisäosista.

Samalla kun Atlassian on kirinyt Gartnerin Magic Quadrant for Application Development Lifecycle Management (ALM) sekä Social Software -vertailuissa haastajasta johtavien tarjoajien tasolle Microsoftin ja IBM:n joukkoon, on Atlassian kasvanut yli 1000 työntekijän organisaatioksi. Atlassianilla on tällä hetkellä yli 40 000 asiakasta yli 130 maassa. Asiakkaiden joukossa on 85 “Fortune 100”-listan yritystä. Viime tilikaudella Atlassianin myynti nousi 215 000 000 dollariin. Myynti on lähes kaksinkertaistunut vuodesta 2012. Atlassiania voidaan pitää myöskin sosiaalisesti vastuullisena yrityksenä: se on lahjoittanut toiminnasta saamista rahoistaan yli 3 000 000 dollaria Afrikan lasten koulutusta tukevaan “Room to Read“-ohjelmaan.

2002 perustetun Atlassianin kasvua on ollut tukemassa Accel Partnersin pääomasijoittajat, jotka ovat mukana rahoittamassa innovatiivisia yrityksiä globaalisti. Suomessa parhaiten tunnettu Accel Partnersin tukema yritys lienee Rovio. Keväällä Atlassian ilmoitti entisille ja nykyisille työntekijöilleen mahdollisuuden myydä Atlassianin osakkeita yrityksen ulkopuolisille tahoille 150 000 000 dollarin arvosta, antaen odotetun julkisen pörssilistauksen vielä odottaa. Yrityksen listautumisesta Lontoon pörssiin on viimeisen vuoden aikana ollut keskustelua, mutta aika näyttää, milloin tällä hetkellä 3,3 miljardin arvoiseksi arvioitu Atlassian on siihen valmis.

Marko and HipChatAtlassianin toimintaa, joka perustuu lähinnä netissä ladattaviin ja myytäviin tuotteisiin, täydentää globaali, yli 350 verkosto kumppaniyrityksiä, jotka tarjoavat konsultointi-, käyttöönotto- sekä räätälöintipalveluja Atlassian tuoteperheeseen. Tuotteiden käyttöä voi laajentaa erilaisilla add-on -lisäosilla, joita on saatavilla Atlassianin Appstoresta, Marketplacesta, tällä hetkellä yli 1500 kpl. Lisäosia löytyy niin ilmaisia kuin maksullisiakin ja niiden valmistus sekä myynti on tuottanut Atlassianin kumppaneille yli 30 000 000 dollaria.

Aikaisemmin lähinnä ohjelmistokehitysyrityksille suunnatun tuoteperheen ominaisuudet ovat laajentuneet niin että tuotteet sopivat tätä nykyä erittäin hyvin kaikenlaisille organisaatioille ja tiimeille. Tämän vuoden Summitissa kuultiinkin useasta tuotelanseerauksesta, jotka tulevat helpottamaan tiimien yhteistyötä riippumatta ajasta ja sijainnista. Tiimit ja tiimityö nousivatkin tapahtuman keskeisimmiksi teeseiksi. Esityksissä kuultiin kuinka erilaiset tiimit – esimerkiksi HR, myynti ja IT-tuki – voivat hyötyä Atlassian tuotteiden käyttämisestä. Ilahduttavaa oli nähdä myös kuinka useat toimijat ja asiakkaat ovat ottaneet Confluence-tuotteen sosiaalisen intranetin alustaksi. Atlassianin kumppaneilta on saatavilla jo useita sosiaalisen intranetin toimintoja toteuttavia lisäosia helpottamaan intranettien toteuttamista.

Atlassian Product Announcements

Atlassian Announcements in Summitissa

Summitin aikana Atlassian ilmoitti yrityskaupoista, jotka tulevat tukemaan heidän tuoteportfolionsa kehittymistä, ml. WikiDocs, doctape ja Radiant Minds. Näiden ostojen myötä Atlassian tulee laajentamaan Confluence-tuotteen kollaboraatio-ominaisuuksia, kuten samanaikainen sisällön muokkaus, sisällön kommentointi sekä liitetiedostojen kommentointi. Radiant Minds -kaupan myötä JIRA-tuotteeseen tulee kauan kaivattu portfolioiden hallinta, joita etenkin isommat ohjelmistokehitysorganisaatiot tarvitsevat esim. Scaled Agile Framework (SAFe) tai Scaled Scrum- viitekehyksellä toimiessaan. Aikaisemmin Atlassian on ostanut mm. HipChat-yrityksen, jonka tuote tarjoaa pikaviestintä-, videoneuvottelu- ja ruudunjakopalveluja. Perusversio HipChatista on ilmainen, se integroituu muihin Atlassian-tuotteisiin ja sen saa käyttöönsä minuuteissa.

Samalla kun Atlassian on kehittänyt tuotteitaan isoille organisaatioille sopivaksi, on se helpottanut tuotteiden käyttöönottoa ja pilotointia pienissä organisaatioissa tekemällä tuotteista ilmaisia tai lähes ilmaisia pienille käyttämäärille. Atlassianin tuotteet ovat aina olleet ilmaisia yleishyödyllisille organisaatioille. Tulevaisuus näyttää mihin suuntaan Atlassian kehittyy, mutta tällä hetkellä suunta näyttää hyvältä. Tuotteiden käyttöönotto ja käyttäminen on selkeästi nopeampaa ja helpompaa kuin vastaavien perinteisten, isojen valmistajien toimittamien tuotteiden.

Ambientia on käyttänyt Atlassian-tuotteita vuodesta 2002 lähtien ja toiminut Atlassianin kumppanina 2006 lähtien. Tällä hetkellä Ambientia on kymmenen merkittävimmän Atlassian Premium- ja Enterprise Expert-kumppanin joukossa maailmassa. Ambientia palvelee asiakkaita tällä hetkellä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Atlassian ja Ambientia järjestää lokakuun 9. päivä Helsingissä JIRA and Confluence Nordic Conference -tapahtuman, jossa kuullaan uusimmat uutiset Atlassianilta sekä asiakkaiden ja asiantuntijoiden esityksiä Atlassian tuotteiden käyttöönotosta eri käyttötarkoituksiin. Lisätietoja tapahtumasta: www.jcn.fi.

Leave a Reply

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.