← Back to front page

Konseptointiko turhaa Intranet projekteissa? Ei todellakaan.

Aiemmin syksyllä bongasin mielenkiintoisen ja ajatuksia herättävän blogikirjoituksen Intranettien konseptointiprojektien turhuudesta: http://www.sulava.com/2014/09/ala-pilaa-intranetiasi-kalliilla-ja-turhalla-konseptoinnilla/.

Kieltämättä itsellänikin on ollut olo useita intranet konseptointeja tehneenä ja niiden tekemisessä mukana olleena, että ne ovat vain saman toistoa. Samoja asioita käydään läpi aina uudelleen ja lopputulokset ovat identtisiä, jopa suoraan kopioitavissa keskenään. Paria projektia yhtä aikaa tehdessä on vaikea muistaa, mitkä asiat liittyvät kuhunkin projektiin.

Kauempaa tarkastellessa intranet-konseptit ovatkin hyvin samankaltaisia. Mutta merkittävimpiä asioita konseptoinnissa ovatkin juuri ne pienet erot. Se että aidosti pohditaan organisaation omia kohderyhmiä ja käyttäjiä, ja suunnitellaan intranet niiden tarpeiden lähtökohdista. Mietitään miksi mikäkin toiminto on mukana intranetissä ja myös sitä miksi jokin ei ole. Tällöin kokonaisuudesta tulee johdonmukainen ja kaikilla toiminnoilla merkitys kokonaisuudessa. Ne ovat juuri niitä asioita, jotka saavat käyttäjät kokemaan intranet helppokäyttöiseksi, selkeäksi ja ymmärrettäväksi oman työn kannalta.

konseptointi

Toinen merkittävä asia mikä konseptointiprojektin aikana tapahtuu on se, että asiakas joutuu itse miettimään oman intranettinsä roolia ja tavoitteita ja sen seurauksena sitoutuu niihin. Lisäksi että asiakas ymmärtää millaista sitoutumista intranetin kehittäminen tarkoittaa myös jatkossa, eikä pelkkä alustan ja ominaisuuksien käyttöönotto riitä siihen että intranetistä tulee oikea työkalu käyttäjien arjessa.

Intranetin konseptointi ei ainakaan meillä myöskään tarkoita sitä, että jätettäisiin huomiotta se, miten konsepti on toteutettavissa konseptoinnin jälkeen. Yleensä teknologia on jo valittu ennen konseptia. Silloin teknologia voidaan ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa ja suunnitella toiminnot siten, että ne on kyseisellä alustalla mahdollisimman helppo ja yksinkertainen toteuttaa ilman että varsinaista toiminnon tavoitetta tai tarvetta vaarannetaan. Ja konseptointiahan tehdään usein ketterästi toteutusprojektien aikana yhtäaikaisesti toteutus-sprinttien kanssa, kun alusta on tiedossa.

konseptointi_osana_toteutusta

Mutta myös teknologiariippumattomissa konseptoinneissa, joita teemme paljon, yleensä jätetään tiettyä liikkumavaraa, jotta toteutus voidaan tehdä optimaalisella tavalla myöhemmin valittavalla alustalla. Konsepti voi myös silloin ohjata teknologia valintaa. Valitaan se alusta, mikä parhaiten vastaa konseptin vaatimuksia.

Konseptointi ei missään nimessä ole turhaa tai rahanhukkaamista, eikä se myöskään vaikeuta toteutusprojektia, pikemminkin päinvastoin. Sen ansiosta organisaatio saa omiin tarpeisiinsa sovitetun ja aidosti käyttäjien tarpeita vastaavan intranetin. Eikä intranet ole vaan turboahdettu täyteen erilaisia some, blogi yms. kikkuloita, joista käyttäjillä ei ole mitään käsitystä, mihin niitä on tarkoitus käyttää.

One Response to “Konseptointiko turhaa Intranet projekteissa? Ei todellakaan.”

Leave a Reply

  • (will not be published)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Please, leave us a message and we'll contact you.
You can also contact our Service Desk by phone +358 290 010 500 or email servicedesk@ambientia.fi.